Regeringen, KL og Danske Regioner har i regi af den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens indgået en aftale om udrulning af tre storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal styrke opgaveløsningen, forbedre mødet med det offentlige og frigive tid i den offentlige sektor. Storskalaprojekterne består af automatiseret dokumentation, digitale assistenter og beslutningsstøtte til medarbejdere samt digitale assistenter til borgere og virksomheder.
Storskalaprojekterne har særligt fokus på at anvende AI til at understøtte administrative og rutineprægede opgaver i den offentlige sektor – fx referater af borgersamtaler - og på at understøtte borgerens interaktion med det offentlige. Med aftalen vil regeringen, KL og Danske Regioner nu udbrede AI-løsninger i både stat, kommuner og regioner med en klar og fælles vision, der tager afsæt i eksisterende og positive erfaringer fra den offentlige sektor, der bl.a. vil give mere tid til den borgernære velfærd.
Formålet med projekterne er at bidrage til at fremtidssikre den offentlige opgaveløsning og bruge teknologien til at frigøre tid samt øge effektiviteten og kvaliteten i den offentlige sektor.
Med den indgåede aftale opstartes en række initiativer, som udgør de første skridt for storskalaprojekterne, og som igangsættes fra 2026. Visionen er, at initiativerne på sigt skal udbredes til alle offentlige myndigheder, hvor det er relevant og skaber værdi.
Automatiseret dokumentation
Projektet skal bidrage til bred skalering af AI-understøttet dokumentation, hvor bl.a. tale-til-tekst-teknologi skal hjælpe offentligt ansatte med at læse journaler og skrive referater. Den AI-understøttede dokumentation skal indledningsvist bruges til at frigive tid, som medarbejdere bruger på bl.a. at læse og skrive referater af borger- og patientsamtaler og på den måde skabe bedre betingelser for, at fx sagsbehandlere, SOSU’er og læger kan være mere nærværende i mødet med borgerne og patienterne. De første skridt under dette storskalaprojekt omhandler:
- Beskæftigelsesområdet: Der implementeres AI-teknologi til at understøtte dokumentation af møder på beskæftigelsesområdet i en række kommuner.
- Ældre- og sundhedsområdet: Der implementeres AI-teknologi til at understøtte dokumentation ifm. sygeplejefaglig udredning og oplæsning af journaler ifm. besøg i dele af hjemmeplejen for at frigive tid til det borgernære.
- Regionerne – administrativ og klinisk praksis: Der implementeres AI-teknolog til at understøtte dokumentationsopgaver i forbindelse med bl.a. læge-patient samtaler i dele af den administrative og kliniske praksis på tværs af alle regioner.
Kontaktpersoner:
Søren Frederik Bregenov-Beyer, sobb@digitaskforce.dk
Laura Skytte Viuf, laan@digitaskforce.dk
Digitale assistenter og beslutningsstøtte til medarbejdere
Projektet skal understøtte, at flest mulige medarbejdere på tværs af den offentlige sektor får en digital assistent, der kan hjælpe med sagsbehandlingen. Visionen er derigennem at sikre hurtigere sagsbehandling og styrke medarbejdernes faglighed med forslag til proces og beslutninger – fx i forbindelse med behandling af byggesager i kommunerne. Projektet rummer et stort potentiale for både at effektivisere og øge kvaliteten i opgaveløsningen på tværs af den offentlige sektor. Det første skridt under dette storskalaprojekt omhandler:
- Beslutningsstøtte ifm. byggesager: Der udvikles AI-løsninger, som kan understøtte behandlingen af byggesager. Løbende implementeres AI-løsninger i processen, fx for borgere og medarbejdere, med henblik på en fuldt AI-assisteret byggesagsproces.
- Digitale assistenter i kommuner: Der implementeres digitale AI-assistenter i en række kommunale og regionale myndigheder, som kan benyttes på tværs af organisatoriske afdelinger og enheder.
Kontaktpersoner:
Jonas Gillett, jogil@digitaskforce.dk
Laura Skytte Viuf, laan@digitaskforce.dk
Digitale assistenter til borgere og virksomheder
Digitale assistenter kan erstatte statiske selvbetjeningsløsninger for at gøre det nemmere for borgere og virksomheder at interagere med det offentlige. Projektet indebærer bl.a., at der udvikles nye chatfunktioner til vejledning af både borgere og virksomheder, som på sigt kan udbygges med endnu mere målrettede funktioner. Storskalaprojektet skal forbedre borgere og virksomheders oplevelse af mødet med den offentlige sektor og offentlige ydelser, fx på skatteområdet, og samtidig reducere mængden af vejledningsopgaver, som mange offentligt ansatte sidder med hver dag. De første skridt under dette storskalaprojekt omhandler:
- Digitale assistenter til borgere og virksomheder: Der udvikles og implementeres en fællesoffentlig digital AI-assistent, som i første trin skal hjælpe med vejledning vedr. oplysninger på borger.dk og sundhed.dk samt dybdegående implementeringer hos proof of concept-institutioner f.eks. Erhvervsstyrelsen.
Kontaktperson:
Lasse Olsen, laol@digitaskforce.dk
Hvad sker der nu?
De første skridt i storskalaprojekterne organiseres ved, at kommuner, regioner og staten får ansvaret for lokalt at udvikle og skalere projekterne i praksis. Organiseringen skal sikre en tæt forankring i de miljøer, hvor løsningerne skal anvendes, og samtidig skabe de bedste forudsætninger for, at erfaringer og resultater kan udbredes bredt. Midlerne til gennemførelsen af initiativerne udmøntes i perioden 2026-2029.
Læs pressemeddelelsen vedr. Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor