Vision for 2030
Vision og målsætninger
Vision
Mere tid til det vigtige
Gennem anvendelse af kunstig intelligens får medarbejdere, borgere og virksomheder frigjort mere tid til det vigtige
Målsætninger
1. En effektiv og innovativ offentlig sektor: Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering sikrer, at ressourcerne anvendes der, hvor de giver mest værdi, samt at der løbende udvikles nye løsninger og services. Det skal frigøre ressourcer bl.a. der, hvor der mangler arbejdskraft.
2. Skræddersyet og nem interaktion med offentlige myndigheder: Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering gør borgere og virksomheders møde med den offentlige sektor nemmere, mere enkelt og mere personligt.
3. Forstærket faglighed og kerneopgaven i fokus: Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering forstærker de offentlige ansattes faglighed og understøtter bl.a., at der er mere tid til borger- og virksomhedsrettede opgaver.
Konkrete mål for 2030
I tillæg til visionen og målsætningerne har regeringen, KL og Danske Regioner en fælles politisk ambition om at indfri fem mål i 2030 og 2035.
Mål 1: Udrulning af kunstig intelligens hos myndigheder frigør mindst [50] mio. timer, svarende til mindst [30.000] årsværk, på tværs af den offentlige sektor frem mod 2035. En væsentlig andel heraf er indfriet i 2030.
De frigjorte ressourcer vil skulle anvendes der, hvor de giver mest mulig værdi. Nogle gange til at løse udfordringer med manglende arbejdskraft på et konkret område, nogle gange til at løfte kvaliteten i den offentlige opgaveløsning på et konkret område, og i nogle tilfælde for at understøtte omprioritering af ressourcer. Frigørelse af ressourcer i så stor skala forudsætter, at der tages hånd om de barrierer, der i dag udfordrer ibrugtagning og skalering af kunstig intelligens i den offentlige sektor, herunder bl.a. uklare og utidssvarende juridiske rammer. Ambitionen skal ses i lyset af, at parterne forpligter sig på at håndtere disse barrierer, og at arbejdet med forudsætningsskabende indsatser derfor vil være en central prioritet for Taskforcen.
Mål 2: Højst 20 pct. af myndighederne angiver uklare og utidssvarende juridiske rammer som en væsentlig barriere for at anvende kunstig intelligens på de områder, hvor teknologien kan skabe værdi til gavn for borgere og medarbejdere.
Mål 3: Mindst 80 pct. af myndighederne i 2030 anvender kunstig intelligens i deres opgaveløsning, hvor det giver mening og værdi.
Mål 4: Borgere og virksomheder oplever, at interaktionen med den offentlige sektor er blevet nemmere og mere enkel som følge af anvendelsen af kunstig intelligens.
Mål 5: Offentligt ansatte oplever, at de understøttes i deres opgaveløsning som følge af anvendelsen af kunstig intelligens.
|